יום שישי, 7 בספטמבר 2012

הערכת עמיתים יעילה ומועילה?! לעיתים!


במסגרת הקורס "עיצוב סביבות למידה מתוקשבות" הוטל עלינו הסטודנטים, ליצור יחידת לימוד משולבת הוראה דיגיטלית. כשבועיים לפני סיום הסמסטר, כל סטודנט / קבוצת סטודנטים נתבקשו להעלות את יחידת הלימוד אל ה moodle, כשהיחידה כבר בשלבים מתקדמים, זאת במטרה לבצע הערכת עמיתים. כל יחידה "זכתה?!" לשני משובי הערכה, משתי קבוצות שונות, עפ"י חלוקה שנקבעה ע"י המרצה ד"ר אתי כוכבי.  את יחידת הלימוד שלי, בחרתי ליצור בנושא "היקף המעגל", במטרה להשתמש בה בשנה"ל הקרובה - בה אני מלמדת מתמטיקה תלמידי כיתות ו'.  אציין כי היחידה נבנתה תוך התייעצות עם שתי חברות – מדריכות מתמטיקה במחוז דרום, אשר העירו והאירו טרם העליתי את היחידה אל ה moodle, להערכת העמיתים. בעת קבלת המשוב, הופתעתי לקבל שני משובים קוטביים – מחד: קבוצת סטודנטיות אשר שיבחה ואהבה מאוד את יחידת הלימוד. את מרבית הערותיה / הארותיה קיבלתי - הוספתי ושניתי את היחידה בהתאם. מאידך, סטודנט שקטל! את היחידה מתחילת ועד סופה.  אציין כי עשה זאת בשפה ובדרך עדינה ומכבדת. בעקבות סיטואציה זו, עלו בראשי מספר שאלות: ראשית, היתכן...?! שישה אנשים, ובכללם אני, מעריכים את היחידה באופן מסוים ואדם שביעי באופן הפוך לחלוטין?! ניסיתי לבדוק את האפשרות שהמחוון אינו ברור דיו ונתון לפרשנויות. ואולם, מסקנתי הייתה המחוון ברור, מובן וחד משמעי. בשיעור השבוע, כאשר פגשתי את הסטודנט המעריך, שוחחנו ביננו, שיחה כנה אמיתית ומכבדת. פתחתי את השיחה באומרי "הבנתי שלא התחברת ליחידת הלימוד שלי..." הסטודנט שחש נבוך, ענה כי פנה אל המרצה בבקשה לא להעלות את הערכתו בפורום לעיני כל, אלא לעיניה ולעיני בלבד, אך נענה בסירוב. הסטודנט הרגיש מאוד לא נח עם הערכתו, חשש כיצד תתקבל על ידי ואולם, ביודעו שהוא נבחן על יכולת ההערכה שלו, החליט לכתוב את דעתו במלואה וללא פשרות. סיטואציה זו מביאה אל השאלות: "כן או לא הערכת עמיתים?" תשובתי - כן! "בפומבי?" תשובתי - לעיתים!, לא באופן גורף ובוודאי לא בניגוד לרצון המעריך ו/או המוערך. עוד אציין כי הערכה זו, על אף שנכתבה, כאמור, בלשון עדינה לא הביאה לתוצאה המקווה. אינני יודעת אם הסיבה הינה "אנטי תת הכרתי" או התנגדות הכרתית לכתוב, אך לא שינתי ולו דבר אחד ביחידת הלימוד בעקבותיה. לעומתה, הערכת הקבוצה האחרת הניבה את התוצר המצופה והביאה למספר שינויים ותוספות ביחידה.  
  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה