יום ראשון, 8 באפריל 2012

חברות מורים ותלמידים בפייסבוק נכונה?! למי?!

"משרד החינוך: אסור למורים לדבר עם תלמידים בפייסבוק  

למרות המקרה של שתי נערות מאשדוד שניסו להתאבד בעקבות הצקות ברשת החברתית, במשרד מסרבים לשקול מחדש את המדיניות..."
לכתבה המלאה שהתפרסמה ב 2.3.2012 ראה: http://www.haaretz.co.il/captain/net/1.1654801

בכתבה זו קיים קישור לכתבה המתארת את נסיבות ניסיון התאבדותן של שתי הנערות. http://www.haaretz.co.il/news/education/1.1654879 
ואף מוזכר מקרה התאבדותו של נער בן 16, שגר בהתנחלות ליד ירושלים, מאחר שחבריו הכפישו אותו ב"פייסבוק".

בעקבות קריאת כתבות אלה עולות מספר שאלות אשר, לעניות דעתי, אין להן תשובה חד משמעית...

ראשית, האם באמת ההתעללות ב"פייסבוק" היא זו שהביאה להתאבדות הנער ונסיון ההתאבדות של שתי הנערות?! האם לא היו לכך סיבות נוספות?!

ב. אמנם, ה"פייסבוק" נותן פומביות אינסופית, אך כאשר קיים הרצון להתעלל במישהו, בהכרח יש צורך לעשות זאת "בפייסבוק", או שגם ב"חיים האמיתיים" קיימים מקרי התעללות אכזריים לא פחות, שעשויים להביא לתוצאה זהה?!

ג. אם היו נמצאים שם אנשי חינוך כחבריהם של המתעללים- האם בהכרח יכלו לראות הכל?! הרי כל משתמש יודע כי   כאשר אדם רוצה לחסום את חברו מלראות את פירסומיו הוא יכול לעשות זאת גם ללא ידעת החבר החסום...לצערינו, הנוער מספיק מתוחכם על מנת להתיר את הדברים שהוא בוחר. יתר על כן, כשהצוות החינוכי מהווה חלק בלתי נפרד מתלמידיו והינו חבר שלהם - במקרים מעין אלה מיד תעלנה השאלות "אז היכן היית?!..." "איך לא ראית?!..." "מה עשית כדי למנוע?!..." והצוות ימצא את עצמו, על לא עוול בכפו, במצב של מגננה.  

ד. כאשר איש חינוך נהיה חבר של תלמידיו, באופן אוטומטי הוא הופך ל"מבוגר האחראי" בזירה. כפי שמורים המגיעים   
למדורות ל"ג בעומר של תלמידיהם הופכים בעצם נוכחותם לאחראים במקום, כך גם ב"בפייסבוק". כאן עולות השאלות: האם כעת, באחריותו של המורה להיות מחובר לעיתים קרובות כדי להתעדכן במתרחש אצל תלמידיו?! מה קורה אם לא התעדכן בזמן שאירוע אלים נרקם, האם עליו לשאת באחריות כפי שישא במקרה של אלימות המתרחשת בחצר ביה"ס בזמן שאמור היה להיות שם?! עד היכן אחריותם של המורים כלפי תלמידיהם?! 24 שעות ביממה?! בכל מקום?! היכן ההורים?!


ב 4.3.2012 התפרסמה עצומה על עליה חתומים נכון להיום  102 מורים הקוראים לשינוי חוזר מנכ"ל.
 שואלת את עצמי: האם זה מקרה שבמשך חודש חתמו רק 102 מורים?! האם הסיבה הינה חוסר פרסום מספיק או 
שמא הדבר מבטא את הסכמתם של רב מורי ישראל להחלטת משרד החינוך, בדבר קשר מורים תלמידים ברשת החברתית?!

ככל שאני מעמיקה בנושא עולים לי עוד ועוד סימני שאלה??????...
מחד - הילדים "שם" - העולם הוירטואלי הוא עולמם! הואיל וכמחנכת חשוב לי להגיע אל תלמידי, רואה את עצמי כמחוייבת להיות "שם" גם אני.
מאידך - כל סימני השאלה הנ"ל מערערים את הביטחון בדבר נוכחותי "שם"...   

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה