במסגרת לימודי תואר שני בחינוך, במכללה ללימודים אקדמיים באור יהודה, פתחה מגמת תקשוב ולמידה 2011, קבוצה סגורה בפיס בוק. ביום רביעי ה 2.5.2012 העלה אחד הסטודנטים את השאלה הבאה: " תגידו לי : מכללות להכשרת מורים מכשירה אנשים עם "ראש קטן" ??????????????????????? "
מרגע שקראתי את השאלה אני תוהה: היתכן שהוא צודק?! מאין נובעת אמירה זו?
ובכן, כמורה, לעיתים קרובות גם אני נתקלת בתופעת "הראש הקטן" ונשאלת השאלה: מדוע?
לעניות דעתי, מספר גורמים הם שתורמים לכך: ראשית, אתחיל במכללות להכשרת מורים, כפי שציין אותו סטודנט.
דרישות סף הכניסה למכללות אלה, נמוכות משמעותית ביחס למקצועות חופשיים אחרים. לדוגמא: לימודי משפטים- נדרש סף קבלה של סביב 700 בפסיכומטרי - http://www.mat.co.il/lEa לעומת סף קבלה למכללה למורים- נדרש סף של סביב 500. מכללות מסוימות מקבלות אף עם 450 ולעיתים כלל לא נדרש פסיכומטרי http://www.mat.co.il/lEC. מבקשת בזאת להדגיש, כי אין באמירתי זו לקבוע כי כל מי שהולך ללמוד חינוך במכללות הינו בעל פסיכומטרי נמוך ו/או בעל יכולות נמוכות, אולם, ניתן להסיק מהנ"ל, שרבים מן המתקבלים למכללות לחינוך, לא היו מתקבלים למקומות אחרים ואולי להיפך – כיון שלא יכלו להתקבל למקומות אחרים, הלכו אל המקום הכל כך חשוב בעיני – המקום שמכשיר צוות חינוכי עבור דור המחר! כמי שלמדה תואר ראשון באוניברסיטת ת"א ואח"כ עברה הסבת אקדמאים, במכללת "לוינסקי" לחינוך, צר לי, להעיד כי רמת הלימודים גבוהה הרבה יותר באוניברסיטה.
המכללות הן, כפי שציינתי, רק אחת מן הבעיות שעשויות להצביע על הסיבה ל"תסמונת הראש הקטן" אצל המורים. בעיה נוספת היא התגמול. המורים בישראל מרווחים משכורת נמוכה באופן משמעותי ממקבליהם בעולם, כך פורסם בעיתון "גלובס" 7.9.2010 מתוך דו"ח OECD 2010 http://www.mat.co.il/lE1. אמנם, בכתבה זו מתייחס יוסי וסרמן, מזכ"ל הסתדרות המורים, לתוכנית הרפורמה "אופק חדש" בה כביכול (עם דגש על המילה כביכול) הועלה שכר המורים בממוצע של 26%,.אך גם על כך ברצוני להביע הסתייגות! שכר לא נקבע רק בבדיקה תלוש השכר- ברוטו עבר מול הווה! יש לבדוק גם את סך שעות העבודה הנדרשות ובכך, ניתן לאמר, כי מר וסרמן חטא לאמת Http://www.mat.co.il/lEY.
כמו ביחס למקבילהם בעולם, כך גם ביחס למגזרים אחרים במשק הישראלי, נחשב שכר המורים לנמוך ומכאן גם חוסר יוקרה והערכה למקצוע http://www.mat.co.il/lEg.
עם רמת שכר כזו, גם תחושת שליחות המפעמת בלב רבים ממי שמתאימים לחנך את הדור הבא, לא תספיק על מנת לצרף מחנכים איכותיים, החייבים להביא פרנסה בכבוד.
בעיה שלישית שברצוני להעלות הינה גזרות רפורמת "אופק חדש". מעבר למספר שעות ההוראה שנוספו לכל מורה, הרי גזרות אלה, הפכו את המורים ל"פקידים" המתעסקים אחוז ניכר מהזמן בדוחות ועניינים מנהליים ובכך נגזל זמן רב מהעיסוק במהות – הילדים. כידוע, זמן הוא משאב ומשאב טבעו להיגמר. מאחר ולמורה יש זמן מוגבל עם תלמידיו, הרי שאינו "מחפש" מטלות נוספות ומכאן נובעת תגובת "הראש הקטן". מן האמור לעיל, נראה בברור מדוע קיימת במגזר החינוכי תסמונת "הראש הקטן"- תסמונת שאינני מקבלת אך בהחלט מבינה מהיכן היא נובעת.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה