יום שבת, 19 במאי 2012

צימצום בחינות הבגרות


לפני מספר חודשים, הודיע איש התקשורת, יאיר לפיד, כי הוא עוזב את חברת החדשות לטובת כניסה לפוליטיקה. לפיד הקים את מפלגת "יש עתיד" תוך שהוא מתחייב, כחלק ממצע המפלגה, לפעול לצמצום משמעותי של תוכנית בחינות הבגרות.

אודות מבחני הבגרות כיום ראה:  http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%AA_%D7%91%D7%92%D7%A8%D7%95%D7%AA

תלמידים והורים כפרטים ואף קהילות, מדרגים את עצמם ואת בתי-הספר שלהם,כיום, עפ"י הישגים בחינות הבגרות. נראה כי בחברתנו מבחנים אלה התקבלו כמדד נפלא למשהו מאוד חשוב הנוגע לחינוך ילדינו. כמו כן, ציונים גבוהים בבחינות הבגרות הם אחד מתנאי הכניסה לפקולטות "נחשבות" בכל אחד מהמוסדות האקדמיים בארץ.
מכאן עולות השאלות: מה טיבם של מבחנים אלה?! כיצד הם בנויים?! האם הם באמת כה חשובים או שאולי צודק לפיד שיש צורך לצמצמם?! מה משקפים הצלחה / אי הצלחה בהם?!
מבחני הבגרות כפי שהם כיום, ברוב המקצועות, הינם אוסף של שאלות המנסות למדוד את יכולתם של התלמידים לזכור אוסף גדול של עובדות. עובדות שספק אם יש חשיבות לזוכרן... שהרי, בעידן הטכנולוגי בו אנו חיים, כל המידע נגיש ב"לחיצת כפתור". יתרה מזאת, נשאלת השאלה מיהו בעל היכולת לבחור מתוך מאגר הידע האנושי האין סופי, את העובדות אשר חיוניות לכל?! ומדוע החליט שדווקא עובדות אלה הן החשובות ולא אחרות?! ומה לגבי הרעיון של סטנדרטים אחידים, האם זה הגיוני לשאוף שכל בני השמונה עשרה יהיו בקיאים באותו החומר?! תלמיד שאינו מסוגל ו/או מעוניין לשנן את אוסף העובדות הנ"ל, תהיה הסיבה אשר תהיה (קוגניטיבית, רגשית או אחרת) האם זה מנבא לגבי הצלחתו בעתיד, כאדם, כאזרח ואפילו כסטודנט?!
ברצוני להביא כאן דוגמא אישית מתוך ביתי. בן זוגי, ניב, נולד בקיבוץ, שם ערך העבודה היה ערך עליון – לא פחות חשוב ואולי אף חשוב יותר מהלימודים. תלמיד שלא קם מוקדם בבוקר לביה"ס נשלח לעבוד. במהרה, ניב וחבריו "תפסו את הפטנט" ולא קמו בבוקר. משמע – סוף כיתה י' הייתה השכלתם "השכלה חקלאית" על הטרקטור. מיותר לציין שלא סיימו שתים עשרה שנות לימוד עם תעודת בגרות. עובדות אלה לא הפריעו לניב לאחר מספר שנים – כשהחליט שהוא רוצה ללמוד לעבור מכינה ולסיים בהצלחה יתרה את ה"טכניון" ובהמשך, להצליח בעבודתו כמהנדס. יתכן כי מקרה זה מיצג שורה ארוכה של מקרים דומים ועל כן איני רואה חשיבות בכמות כה גדולה של מבחני בגרות שרובם, תכליתם שינון חומר.
בהחלט יעשה נכון לפיד, לעניות דעתי, אם יצמצם את מס' הבחינות. תתקיימנה בחינות רק במקצועות הליבה ובהן יבחנו אך ורק מיומנויות, ללא צורך בשינון. כמו כן, יש להמשיך ולאפשר לתלמידים להיבחן כל אחד בהתאם ליכולותיו ו/או מגבלותיו לדוגמא דיסלקטים בעלי צורך לבחינה בע"פ.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה