יום ראשון, 8 ביולי 2012

זכות הילד לפרטיות ברשתות החברתיות


בבית הספר בו אני מלמדת חל איסור על הבאת טלפונים סלולריים למיניהם לאורך שנת הלימודים.           יתרה מזאת, לטיולים חל איסור על הבאת מצלמות. העניין מעורר התקוממות רבה בקרב הילדים ואף בקרב חלק מההורים. לדברי הנהלת בית הספר הסיבה לאיסורים הינה הצורך לשמור על פרטיות כלל הילדים. החשש בקרב הנהלת ביה"ס, כי תלמידים יצלמו ו/או יקליטו סיטואציות בלתי ראויות ויפרסמו אותן ברשתות החברתיות.

מספר לא מבוטל של פעמים הועלה הנושא לדיון בחדר המורים, במטרה לבחון האם נכון להמשיך עם האיסורים הללו.

אם להודות באמת, עד תחילת שנת הלימודים תשע"ב הייתי מהמצדדים באיסורים הנ"ל, בטענה ש"אנו כמערכת חינוכית מחויבים לעשות את המקסימום לשמירה על פרטיות תלמידנו..."

ואולם,  לאורך שנה זו הולכת ומשתנה אצלי התפישה, בעיקר בהשפעת לימודי התואר השני שלי בחינוך במסלול תקשוב. מחלחלת אצלי ההבנה כי הרשתות החברתיות קיימות וזו עובדה! הילדים והנוער הם חלק בלתי נפרד מרשתות אלה ולהפך- הרשתות הן חלק בלתי נפרד מחייהם של הילדים והנוער.

לאור האמור לעיל, אני רואה כיום באיסורים אלה כסוג התנהלות של בת יענה הטומנת ראשה בחול וכך "הסכנה חולפת".  אין באפשרותנו למנוע מהילדים את השימוש ברשתות החברתיות ואולם, עלינו כהורים וכמורים לחזור ולהסביר את המעלות, המגבלות, הסכנות והאיסורים, בעת שימוש ברשתות החברתיות.

מצ"ב סרטון פאנל של בני נוער בנושא "זכות הילד לפרטיות ברשתות החברתיות"

http://www.youtube.com/watch?v=ghn4HCcRdm8&feature=related

להלן אביא מספר ציטוטים של בני הנוער, משתתפי הפאנל, אליהם התחברתי, ובהם אני רואה את יכולתנו כמורים להצליח ולנווט בעולם הדיגיטלי.   

"דיון משותף המבוסס על אמון..." (בין הילדים והנוער למבוגרים ש.א) (דק' 08:45)

"פגיעה בילדים זה לא מתחיל ונגמר בפייסבוק, אם ילד מוטרד זה לא מסתכם על ה wall שלו... זה מתחיל הרבה יותר מוקדם - זה קשור לילד, לסביבה שלו, להורים, (למערכת החינוך ש.א), זה לא שמי שמתחבר לפייסבוק הוא בסכנת חרם... הפייסבוק לרוב הוא רק פלטפורמה..."  (דק' 14:28)

"הדרך העיקרית למניעה (של התנהלות בלתי תקינה ש.א) לפתח מודעות אצל בני הנוער ובמערכת החינוך..." (דק' 16:20)

"לילדים לא היו בעיות לפני ואחרי הפייסבוק?..." ( דק' 16:30)

"כמו שביה"ס מחנך אותי להתרחק מסיגריות, כמו שההורים שלי לימדו אותי להתרחק מאנשים שאני לא מכירה ... , אך חשוב שילמדו אותי לא רק על הסכנות אלא גם על התועלת העצומה שאני מפיקה ..כלי ממש חשוב בלמידה שלי... " (דק' 20:36)

טיפ לגולשים הצעירים מפי הנוער: "לפקוח עין ואוזן ולחשוב פעמיים לפני שמפרסמים מידע" (דק' 23:08)

לסיכום, אם אנו כמערכת חינוך, בשיתוף פעולה עם ההורים ,נשכיל לכוון את הילדים לפעילות מבוקרת ונכונה ברשתות החברתיות, לא  נחייה בחשש כי איננו מגנים עליהם. לא נתקן תקנונים ש"הציבור אינו יכול לעמוד בהם", שהרי "סוד ידוע הוא" שהילדים מחזיקים טלפונים בתיקיהם אך הם אינם משתמשים בהם במסגרת ביה"ס. יתרה מזאת, נוכל לפעול בצורה יעילה ומועילה עם תלמידנו וילדנו במרחב הדיגיטלי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה