יום שישי, 27 ביולי 2012

הפער הדיגיטלי ההולך ומצטמצם?!


במסגרת הקורס "היבטים גלובליים של החינוך"  שוחחנו על ה"פער הדיגיטלי" הנובע מסיבות רבות כגון: מחסור בתשתית, חוסר יכולת כלכלית להתחבר לאינטרנט, חוסר מודעות –חוסר הבנה בחשיבות ההתחברות, מחסום השפה האנגלית, חשש מהטכנולוגיה ו התנגדות עקרונית, אידאולוגית לערכים אותם מייצגת הטכנולוגיה.
לאור, העובדה שכשליש מהסטודנטים הלומדים עימי  לתוארM.A  בחינוך, במסלול תקשוב, במכללה ללימודים אקדמיים באור יהודה, הינם ערבים, עלה בי רצון לבחון האם רק מקרי הדבר או שזו המציאות הרווחת כיום, בקרב המגזר.  
אותו הישוותי לנתוני המצגת של ד"ר  טל- מישר ראה להלן:   
עפ"י המצגת בשנת 2005, רק בבתיהם של  30% מן הנשאלים הערבים, היו מחשבים המחוברים לרשת האינטרנט. שנתיים מאוחר יותר, בשנת 2007, עפ"י מחקרו של  פרופ' גוסטבו מש, אמנם נצפה הבדל בין אחוז המשתמשים היהודים לאחוז המשתמשים הערבים ואם זאת, עלה אחוז המשתמשים לכדי 52%.  ניתן לאמר כי כבר לפני חמש שנים ניתן היה להבחין בניצניה של מגמת עלייה, בשימוש הביתי במחשבים מחוברי אינטרנט, בקרב האוכלוסייה הערבית.
אמנם, רק 29% מן הנשאלים בסקר שלנו היו ערבים  (39 מתוך 150) ואולם, ניתן לראות כי  100%  מהנשאלים הערבים, ללא הבדלי מין וגיל, בין אם משכילים ובין אם לאו, דתיים/מסורתיים /חילוניים,  מוסלמים/נוצרים/ודרוזים, כולם ללא יוצא מהכלל, הינם בעלי מחשב עם חיבור לאינטרנט בביתם. רב הנשאלים כ 74% (29 נשאלים) נכנס לאינטרנט מספר פעמים ביום, והשאר למעט שלושה, נכנסים פעם ביום.
השאלה בנושא רשתות חברתיות, ענינה אותי באופן מיוחד, תהייתי האם דתיים נמנעים משימוש ברשתות החברתיות. מן הסקר עולה כי לא ניתן לאפיין את המשתמשים בקביעות לעומת אלה שאינם משתמשים כלל  (5 נשאלים) . יש בין המשתמשים לעיתים תכופות דתיים וחילונים משכילים ושאינם משכלים. עם זאת, המשותף לכל אלו שאינם משתמשים, ממוצע הגילאים:   40-50. אציין כי גם אצל היהודים מרבית הנשאלים שענו כי אינם משתמשים כלל ברשתות החברתיות הינם בגילאים אלה.
כ 23% מהנשאלים הערבים מבקרים באתרי החדשות  מספר פעמים ביום - (9) . כ 44% מבקרים  פעם ביום (17 נשאלים) . שלושת הנשאלים שהעידו כי כלל אינם מבקרים באתרי החדשות הינם זכרים בגלאי 10-20.
שימוש בחיפוש מידע כמו גם צפייה בסרטים, אצל מרבית הנשאלים הערבים הינו ממוצע של פעם ביום.  רב הנשאלים העידו על עצמם כי הם ממעטים להשתמש בחנויות מקוונות ובאתרי משחקים.  
ניתן אם כן להסיק מתוך ה"מיני סקר" בהשוואה לנתונים משנים קודמות, כי הפער הדיגיטלי בקרב האוכלוסייה הערבית, ביחס לאוכלוסייה היהודית, הולך ומצטמצם ללא הבדלי גיל, דת ומין. השימוש העיקרי אצלם הינו בדוא"ל, חיפוש מידע וסרטים, פחות שימוש ברשתות חברתיות וממעטים לשחק ברשת ולרכוש בחנויות מקוונות.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה