יום שבת, 21 ביולי 2012

הערכת פעילות קבוצתית בפייסבוק


במסגרת לימודי לתואר שני בחינוך במסלול תקשוב, הריני משתתפת בקורס "היבטים גלובליים של החינוך" בהנחייתה של ד"ר חגית מישר- טל.
במסגרת הקורס נפתחה קבוצת "פייסבוק" הכוללת כארבעים סטודנטים. מעבר לשיעור הפרונטליים המתקיימים במכללה, כל התקשורת בין המרצה לסטודנטים, ובין הסטודנטים לבין עצמם בנושאי הקורס, מתקיימת דרך ה"פייסבוק". ללא ספק, זוהי חשיפה לפדגוגיה של כלים מתוקשבים, שמטרתה לפתח מיומנויות הוראה במערך הוראה מתוקשב, להקנות אסטרטגיות יעילות בתחומי ההוראה המקוונת ולפתח מיומנויות להפעלת תלמידים בסביבה מתוקשבת מבוססת אינטרנט.
המטלה האחרונה שניתנה  לקבוצה הייתה לקרוא שלושה מאמרים ולהתייחס אליהם מהיבטים מסוימים וכן להגיב בין 3-8 תגובות לדברי החברים בקבוצה. ניתן הסבר מדויק מה מצופה מאתנו, עד רמה של מס' שורות לפרסום וכן, נתבקשנו לא לחזור על דברים שנאמרו. הובהר לנו מראש ע"י המרצה כי אין בכוונתה להיות חלק מהדיון –הינה משתתפת פסיבית – עפ"י התפישה הפדגוגית של המורה כמכוון ולא כמרכז הידע. משך המטלה הינו שבועיים.
כמשתתפת פעילה, שקראה את מרבית הפרסומים והתגובות, ברצוני לחוות את דעתי על הפעילות ומסקנותיי ממנה.
משך זמן הפעילות הינו ארוך מידי. אציין כי מובן לי מהיכן נבעה ההחלטה לטווח זמן כה ארוך – התחשבות באלה מאתנו העסוקים יותר. ואולם, הסטודנטים שהצטרפו לדיון רק לאחר שבוע או יותר, בין אם קראו את שנכתב בעת היעדרותם ובין אם לאו, ועל אף ההנחייה שלא לחזור על דברי החברים, הרי שחזרו המון פעמים על אותם הדברים. הואיל והנושא מצומצם ומדובר, כאמור, בארבעים חברי קבוצה, קשה וכמעט בלתי אפשרי שלא לחזור באופן זה או אחר על הדברים. עובדה זו הפכה את הדיון מספר ימים לאחר תחילתו, למשעמם ובלתי מפרה.
לאורך כל התקופה (שבועיים) הייתה התערבות אחת בלבד שבה ד"ר מישר ניסתה לכוון את הדיון ולהעלותו לרמה אחרת ואולם, לעניות דעתי, הדיון לא התרומם. יתכן כי היה מקום להתערבות נוספת.
כפי שכתבתי- מידת ואופן ההשתתפות גם הן פורטו במדויק ואני מבינה מהיכן זה נובע – מחד חוסר רצון ל"השתלטות" של קבוצה מסוימת על הדיון ומאידך מניעת מצב של סטודנטים פאסיביים לחלוטין. עם זאת, לטעמי נוצר מצב שסטודנטים כתבו "רק כדי לכתוב" במטרה להגיע למס' פרסומים נדרש ואחרים, ובכללם אני, שרציתי להתייחס נמנעתי על מנת שלא אתפס "כמשתלטת".
הנ"ל נובע לצערי א. מתוך ניסיוננו העגום בסמסטר הראשון, בו אחוז גדול מהסטודנטים קיבל ציון נכשל על מידת ההשתתפות בפורם ב. מידע מסטודנטים משנים קודמות, האומר כי ד"ר מישר נותנת מקום רב להשתתפות בקבוצת הדיון, בעת מתן הציון.
הציון מחזיר אותי לאחד מפרסומי הקודמים בנושא "הערכה"  מיום 24.7.2012 ומחזק את דעתי על היותו משחית ובלתי מועיל! אמנם, כולנו מדברים על הערכה חליפית, אך כל עוד התעודות והציונים "נושפים בעורפנו", אם זה בבתי הספר ואם בלימודים גבוהים, הרי שקיים קושי לשינויים משמעותיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה