יום רביעי, 1 באוגוסט 2012

הוראת תנ"ך בעידן הדיגיטלי


אץ רץ לו הזמן, וקיצו של החופש מתקרב...
היום בשעות הצהרים – שהן שעות היקיצה של בני המתבגר, כמו של מתבגרים רבים אחרים, הביע באוזניי בני "דאגה" כי: "הינה מסתיימת החופשה הגדולה וחוזרים ללימודים המעצבנים, המיותרים והמשעממים". למען גילוי נאות, לא יכולתי שלא להבין אותו, שהרי מה רע לקום            ב 12:00, לבלות עם חברים עד השעות הקטנות של הלילה, ללא מחויבויות של לימודים ומבחנים?! – הרי גם אני הייתי בגילו ובהחלט הבנתי לליבו.
יחד עם זאת, אמירתו זו זימנה לנו שיחה מעניינת ומעמיקה על חשיבותם של הלימודים.            אחת מטענותיו הייתה "מקצוע כמו תנ"ך, מי בכלל צריך ללמוד אותו, סתם שעמום ו'חוצמזה', אני לא דוס!"
משפט זה עימת אותי עם מספר נקודות שעמן צריכים המורים לתנ"ך להתמודד, כיום אף יותר מבעבר:
ראשית – "הבעלות" שלקחו חלק מהדתיים על הדת והתנ"ך, מביאה לסוג של אנטי מצד חלק מהציבור החילוני. יתרה מזאת,  שפת התנ"ך, קשה ובלתי מובנת והטקסטים עימם צריכים התלמידים להתמודד ארוכים.  "סוד" ידוע הוא שכיום הילדים ממעטים לקרוא ספרים בכלל, אזי ספר בשפה כה בלתי מובנת ובהתחשב בעובדה שב'עידן הדיגיטלי' הם מורגלים לקריאה מסוג אחר – כל אלה הופכים את לימוד המקצוע לבעייתי.
לאחר שניסיתי לשכנע את בני, (בהצלחה יחסית להערכתי), כי לדתיים אין בעלות על הדת וכי כפי שאמר יגאל אלון: "עם שאין לו עבר, ההווה של דל ועתידו לוט בערפל" ומתוך כך זכותנו ואף חובתנו, להכיר את ההיסטוריה של העם היהודי,כל שנותר לי הוא "להתמודד" עם נושא ה"שעמום".
עפ"י תפסתי מאז ומעולם – המורה הוא זה ש"עושה את המקצוע" מורה טוב יכריע את הכף לזכות המקצוע ואילו מורה פחות טוב דן את המקצוע לחובה.
כיום ב'עידן הדיגיטלי', מקומנו כמורים, נהיה חשוב אף יותר מבעבר! אמנם, אנו כבר לא כבעבר מקור הידע, אך ההכוונה אל האתרים הנכונים ה"מתגייסים" לעזרתנו, ומביאים להסתכלות אחרת על המקצוע, היא זו שתקבע את יחסם של התלמידים ללימודים בכלל ולמקצועות ספציפיים בפרט.  
עמותת 'סנונית' לקידום ההוראה המתוקשבת,  "פתחה את שעריה" במטרה להנעים ולהיטב את כלל השיעורים ובכללם תנ"ך בבתי הספר היסודיים והעל יסודיים:
מקראנט:  http://www.mikranet.org.il/kids/  מכיתה ב' ועד י"ב.
התנ"ך כולו מוצג באופן דיגיטלי. קיימת אפשרות חלוקה עפ"י נושאים ופיסוק הטקסט, ניתן לשנות את גודל גופן הקריאה, קיימת אפשרות שמע, פרושי מילים קשות והקראה – ניתן מענה, יוצא מן הכלל, לשונות בין התלמידים. פעילויות בדרגות חשיבה שונות חידונים סרטונים והכל בצורה מזמינה וידידותית המתאימה כאמור לגילאים השונים.
בקישור: http://comics.mikranet.org.il/?/comix_main.html  המיועד לתלמידי כיתות היסוד, מועבר הסיפור המקראי באמצעות קומיקס. השפה המקראית, הבלתי ידידותית והבלתי ברורה, מוצגת לילדים באמצעות הדמויות המקראיות המלוות את סיפור העלילה. הסיפור מוגש באופן ברור ומוטעם לאוזניהם של הילדים.  


מיותר לציין כי גם לרשות המורה חומרי עזר רבים כנסו, השתמשו ותהינו!!!

תגובה 1:

  1. שלום, שרון!
    שמי מלכה ואני סטודנטית לתואר שני בניהול. במסגרת קורס תיקשוב נתבקשנו להגיב בבלוג.
    בחרתי בבלוג שלך, כי נושא התנ"ך הוא בנפשי. היה לי קשה לקרא מה שכתבת לגבי הבעלות על התנ"ך, לדעתי, התנ"ך הוא של כולנו. וכל אחד יכול ללמוד בו ולהחכים ממנו. לדעתי, בתנ"ך ישנם סיפורים מרתקים והכל תלוי בצורת העברת התוכן לתלמידים. נהניתי לראות שהפכת את חווית לימוד התנ"ך ללימוד מעניין בעזרת סרט קומיקס, שלי זה יכול לעזור בהוראה בגיל הרך.
    תודה, מלכה.

    השבמחק